Tulin tunti sitten valtuuston kokouksesta. Tänään oli aiheina vero%:tit, talousarvio vuodelle 2010, jätevesimaksun korotus ja muutaman valtuustoaloitteen viimeinen käsittely.

Vero% päätettiin äänestyksen jälkeen pitää 18,5 prosentissa, vasen puoli halusi puolen %:n korotusta.

Kiinteistöveroja korotettiin eduskunnan asettamien uusien rajojen keskivaiheille. Ja tyhjien tonttien rankaisuverosta äänestettiin mutta asia ei saanut riittävästi kannatusta.

Talousarvio -kirjasta muut ryhmät pitivät usean A4:n kokoisia maailmoja syleileviä puheita. PS:n puolesta kävin itsekkin pöntössä mutta pyrin pysymään enempi maanläheisimmissä asioissa. Eli arvostelin kirjan virheitä ja syitä miksi Lieto on ajautunut taloudessaan alijäämäiseen tulokseen. Väkeä on palkattu suhteessa veronmaksajiin liikaa, joten tulot eivät riitä menoihin.

Hyväksyimme kuitenkin pitkin hampain talousarvion ja toivomme parasta.

Esitykseni taisi olla vähän saarnatyyppinen tai sitten puhuin kuin vastaväittäjä väitöstilaisuudessa, jossa opponentti etsii virheitä ja puutteita sekä lopuksi kuitenkin hyväksyy väitöskirjan.

Uimahalli aloitteemme oli myös listalla. Kunnanhallitus esitti aloitteen hylkäämistä. Ehdotin asian pöydällepanoa ja Pentti kannatti mutta hävisimme äänestyksen 7-36. Se siitä sitten tällä kertaa.

Jätevesimaksuun, josta olen tänne aiemmin kirjoitellut, tehtiin 10% korotus. Tarve olisi kai ollut jotain 25-30%.

Tässä talousarviosaarnani kässäri:

 

Liedon Perussuomalaisten ryhmäpuheenvuoro valtuustossa 16.11.2009

Hyvät valtuutetut, viranhaltijat, yleisö ja lehdistö.

Emme aio pitää yhtä maailmoja syleilevää puhetta niin kuin muut ryhmät vaan teemme yksittäisiä huomioita talousarviosta ja Liedon taloustilanteesta.

Valtuusto ei paljon ole ollut tätä laatimassa, lokakuun kokouskin peruttiin. Yksi seminaari Vanhalinnassa oli.

Johtuuko kiireestä vain mistä, mutta kirjanen sisältää paljon virheitä. Esimerkkeinä sivun 4 lainamäärä asukasta kohti tai sivun 67 työttömyysluvut.

Taloustilanne Liedon osalta tulee siitä, että viime vuosina henkilökunnan määrää on lisätty liikaa suhteessa kunnan asukasmäärän.

On luotettu liikaa muuttoliikkeen voimaan. Joka vuosi odotetaan verotulojen nousevan muuttajien myötä. Mutta tämä on vähän niin kuin pyramidi huijaus. Jos muutto tyrehtyy esim. korkeiden energia kustannusten vuoksi, niin talous on heti kuralla.

Työttömien määrän jyrkkä kasvu voi myös äkkiä romahduttaa tämän pyramidin. sivu 67 .

Tästä talousarviosta voi vielä sanoa, että investointi osa on hyvin ohut. Ei ole uimahallia tulevien vuosien taloussuunnitelmassa eikä paljon muutakaan.

Palvelukeskus, joka kai alkaa rakentua tuohon terveyskeskuksen viereen, taitaa vielä aiheuttaa tulevina vuosina paljon päänsärkyä. Arvioidut vuokrakulut ovat nousemassa 300 000 euroon vuodessa. En tiedä minkälaisia sitoumuksia asiassa on tehty, mutta tämän suuntaisia lukuja on esitetty.

Talousarvio perustuu 18,50 vero%, joka on ollut voimassa vuodesta 2006 lähtien ja Liedon % on ollut V-S keskiarvon yläpuolella. Tulevana vuonna % taitaa olla keskiarvossa. sivu 4.

Lainat ovat Liedossa olleet asukasta kohti V-S:n keskiarvon yläpuolella ja ensi vuonna ollaan luultavasti keskiarvossa (n.2200/as). sivu 5.

Kiinteistöveroja ollaan korottamassa, joka on tietysti huono asia. Eduskunta nosti näitä verorajoja. Pelkkä alarajojen korotus ei kuitenkaan kunnanhallitukselle riittänyt. Tyhjien tonttien omistusta on keskusteluissa ehdotettu rankaistavaksi mutta yleinen kiinteistövero on jo 1%, joka menee tyhjistäkin tonteista.

Tämä talousarvio on tilanteeseen nähden hyväksyttävissä pitkin hampain. Kuntalaisten palvelut pysyvät entisellään nykyisellä vero%:lla.