Olin tänään kunnan suunnitteluseminaarissa, jossa ideoitiin toimenpiteitä ennalta annetuista aiheista. Ryhmämme tehtävä oli "viihtyisä elinympäristö". VT10 välillä Lieto Ravattula nousi keskusteluissa taas merkittäväksi viihtyvyystekijäksi tai siis tien toimimattomuus viihtyvyyden pilaajaksi.
Sanoin, että ainoa järkevä tapa saada Liedon ja Turun välinen liikenne toimivaksi on tehdä tiestä nelikaistainen keskikaiteella varustettuna. Samanlainen kuin tie 110 Kaarinaan. Minulle väitettiin, ettei tilaa ole lisäkaistoille. Kuitenkin 5-6 metriä lisää leveyttä riittää, jotta neljä kaistaa saadaan. Varmana mahtuu, kun sovitetaan.
On ehdotettu, että raskas liikenne johdettaisiin Yliskulmalta Tampereen tielle jonnekin Rauhakylän paikkeille. Samalla kuitenkin suunnitellaan Avantin raskaan liikenteen ohjaamista Tammen alueen halki Hakkisten kohdalle, jolloin Hämeentielle kuitenkin tulisi lisää raskasta liikennettä.
Toisaalta vanha Liedon kiertotie Ankalta Suopohjan kautta Ravattulaan on edelleen kaavoissa.
Nämä ohitus- ja kierto -vaihtoehdot eivät kuitenkaan paranna Liedon yhteyttä Turkuun pätkääkään vaan tätä nykyisin lähes pihakatumaista kinttupolkua edelleen joudutaan ajamaan. Jotenka paras ja ainoa järkevä tapa on nelikaistaistaa tie Ravattulan ja Liedon välillä. Satiaismäki voitaisiin muuten alittaa tunnelilla, jolloin tie siltä osin ei enää menisi asutuksen keskellä vaan alla.
Kommentit